سلول درمانی
شماره: 230
1390/09/07 - 12:23
موفقیت سلول های بنیادی در ترمیم غدد پاراتیروئید

غدد پاراتيروئيد چهار عضو با اندازهٔ دانه برنج هستند که پشت غدهٔ تيروئيد قرار دارند. هنگامی که شخصی به تومورهای سرطانی بدخیم یاخوش خیم تیروئید مبتلا می شود و از سوی جراحان مورد جراحی قرار می گیرد این عضو به راحتی صدمه می خورد.

به گزارش بنیان ، اين غدد هورمون پاراتيروئيد را ترشح مى‌کنند که همراه با ويتامين D و هورمون کلسى تونين که از تيروئيد ترشح مى‌شود به ساخت استخوان‌ها و دندان‌هاى سالم کمک مى‌کند. اختلالات پاراتيروئيد شامل ترشح زياد يا کم هورمون پاراتيروئيد است.
غدد پاراتیروئید که در واقع چهار غده مجزا در قسمت خلفی غده تیروئید هستند با ترشح هورمون پاراتورمون وظیفه کنترل سطح سرمی کلسیم را برعهده دارد . اگر به دلیلی افزایش سطح هورمون پاراتورمون را علیرغم سطوح بالای کلسیم سرم داشته باشیم پرکاری پاراتیروئید نامیده می‌شود .
پرکاری پاراتیروئید
توليد بيش از حد هورمون پاراتيروئيد معمولاً در اثر تومور خوش‌خيم (آدنوم پاراتيروئيد) يا بزرگى يکنواخت (هيپرتروفي)٭ يک يا تمام اين غدد است. هورمون پاراتيروئيد اضافى باعث کم شدن کلسيم استخوان‌ها و نهايتاً موجب ضعف و مستعد شدن آنها به شکستگى مى‌شود. کلسيم افزايش يافتهٔٔ خون بايد توسط کليه‌ها دفع شود که اين موضوع شرايط را براى ايجاد سنگ کليه مساعد مى‌کند. شروع ايجاد اين سنگ‌ها اغلب اولين نشانهٔ بيمارى پاراتيروئيد است.
پرکاری پاراتیروئید یا اولیه‌است یا ثانویه . علت پرکاری اولیه غده پاراتیروئید در ۸۵٪ موارد آدنوم (تومور خوش خیم ) یکی از غدد پاراتیروئید می‌باشد . در بقیه موارد معمولاً هایپرپلازی ( رشد زیاد از حد )هر چهار غده و ۱٪ موارد کارسینوم ( تومور بدخیم ) پاراتیروئید داریم .
در موارد خفیف که کلسیم خون و ادرار خیلی بالا نیست از داروهایی مانند استروژن در زنان یائسه، ویتامین D۳، بی فسفانات خوراکی مانند آلندرونیت، هیدراتاسیون با رژیم غنی از نمک، اجتناب از مصرف زیاد کلسیم و عدم مصرف مدرهای تیازیدی، فعالیت ورزشی جهت کاهش بازجذب استخوانی استفاده می‌شود .
در موارد شدید جراحی غده پاراتیروئید ضروری است، البته هنگام جراحی اغلب بخشی از غده را جهت ترشح هورمون باقی می‌گذارند .
کم کاری پاراتیروئید
در عارضهٔ نادرى که تحت عنوان کم‌کارى پاراتيروئيد شناخته مى‌شود، غدد پاراتيروئيد هورمون کافى توليد نمى‌کنند و اين مسئله منجر به کاهش سطح خونى کلسيم مى‌گردد. در نتيجه اغلب انقباضات دردناک عضلانى دست و پا بروز مى‌کند که به آن تتانى (Tetany)، گويند.
مصرف کلسيم و ويتامين D از راه خوراکى معمولاً از بروز تتانى جلوگيرى مى‌کند و سطح خونى کلسيم را به حد عادى مى‌رساند. درمان بايد تا آخر عمر ادامه يابد.
درمان
خارج کردن پاراتيروئيدهاى بزرگ شده از طريق جراحى معمولاً بيمارى را درمان مى‌کند.
سلول درمانی
دانشمندان اخیرا موفق شدند به کمک سلول های بنیادی که قدرت تمایز به سلول های پاراتیروئید را و قدرت تولید هورمون لازم برای تراکم استخوان را نیز دارند دارند غدد پاراتیروئید را ترمیم کنند.
دراین روش از سلول های بنیادی جنینی به عنوان راهی برای ساخت غدد پاراتیروئید استفاده شده است.

پایان مطلب/

©2013 Royan Corporation. All Rights Reserved